Kennen en Kunnen

Dansen kan vaak zonder te begrijpen wat je doet.

Jeany Dancer

8/1/20232 min read

Een paar jaar geleden viel het mij op. Geregeld zag ik op de dansvloer dames die enthousiast Salsa dansten, zonder de draai naar rechts te kunnen. Het is een basisvaardigheid voor andere moves. Daarom leer je deze in de eerste vier lessen.

Zelf heb ik als danser voldoende skills om jou te leiden door dansen en moves waar je nog nooit van hebt gehoord. Nu was echter al mijn creativiteit nodig om deze leemte in vaardigheden te ondervangen. Het leek niet te komen door onbekendheid met de materie. Ze hadden best veel lessen gehad, met privé lessen om blokken met reguliere lessen te kunnen overslaan, en de draai stap voor stap doen ging goed. De kennis was dus aanwezig (het kennen), alleen niet de vaardigheid (het kunnen). Het recept is om veel te oefenen. Binnen gewone lessen wordt het oefenen gedoseerd, maar veel dansen op Socials helpt.

Veel recenter maak ik de andere kant mee. Kizomba is een heel vrije dans. Binnen een set aan basisregels is veel ruimte voor creatieve moves. Grote sterren stimuleren dat films met hun jongste vindingen viral gaan. Tijdens workshops op feesten en festivals leren ze je graag hoe de move werkt; populariteit van die workshops bepaalt hun inkomen. Kun je dan de move? Je kent hem wel. Met wat geluk leer je tijdens de workshop, of tijdens een er op volgende Social, om uit te voeren wat je net kent. Ik heb wel eens op een festival een move geleerd (het kennen) waar ik vervolgens nog zes weken op oefende voordat ik hem kon uitvoeren (het kunnen). Per saldo bouw je voortdurend aan kennis en ervaring. Het echte dansen begint natuurlijk als het een interactief spel wordt, met creatieve styling van de volger terwijl de leider reageert op zowel muziek als lady styling.

Een dans bestaat dus niet uit een vaste volgorde van (series) pasjes, zoals je op de les leerde. Als leider tast je af wat de vaardigheden van de volger zijn, en binnen die ruimte pas je toe wat je kunt. Je mag rekening houden met de theorie van Lev Vygotsky, de Zone van naaste ontwikkeling; die zegt dat je het beste leert van dingen doen die voor 80% bekend zijn en voor 20% nieuw. Let wel, ik heb het over de begrippen kunnen en doen. Wil je kennen en weten, dan moet je daar lessen voor volgen. Basale moves leer je vanzelf als je gestructureerde lessen daar aan toe zijn. Voor geavanceerde moves, of creatieve variaties, ontkom je niet aan privé lessen. Keuze binnen onze school is om dan ook aandacht te besteden aan het fundament, aan oneffenheden in de rest van je de manier waarop je danst. Kennen is mooi, maar kunnen is nodig om de show te stelen.