Moves op je eerste les Salsa
Je eerste les Salsa (LA) begint met een move die ik Basic noem. Zowel de eerste als de achtste tel zijn pauze. Laten we zeggen dat je na drie tellen inspanning wel een tel rust verdiend hebt. Verder zet je bij iedere tel een stap, telkens met de andere voet. Houd altijd je gewicht recht boven de voet die je plaatst. Dit is ook het moment om te bedenken dat iedere stap maximaal een voet groot is en op je tenen gemaakt wordt.
Jeany Dancer
7/5/20253 min read


Je eerste les Salsa (LA) begint met een move die ik Basic noem.
Zowel de eerste als de achtste tel zijn pauze. Laten we zeggen dat je na drie tellen inspanning wel een tel rust verdiend hebt. Verder zet je bij iedere tel een stap, telkens met de andere voet. Houd altijd je gewicht recht boven de voet die je plaatst.
Dit is ook het moment om te bedenken dat iedere stap maximaal een voet groot is en op je tenen gemaakt wordt.
Niet op en neer wippen; de verticale beweging vang je op met een beweging in je knieën en heupen.
Zijwaarts kun je dezelfde pas maken, en dan noem ik hem Rumbastep.
De basis
Eerst passen Volger leren
Heb je ooit lessen Salsa gevolgd, dan zul je de vorige alinea vreemd vinden. Ik behandel iedere move vanuit het standpunt van de volger.
Mijn keuze is om eerst te zorgen voor een bij iedereen bekende basis: de volgerpassen. Functioneert de volger eenmaal als betrouwbare metronoom, dan stapt de leider eenvoudig in de ontstane ruimte. Is de leider daarmee willoos aan het volgen? Echt niet, volgens respons van mijn danspartners: de leider die precies weet waar gewicht en energie van de volger zijn, kan met een vingertip iedere gewenste richtingverandering aangeven - dit ervaren volgers als uiterst prettig en zeer duidelijk. Iedere danser gun ik om te leren op deze manier te leiden.
Draaien
Volger
Turn Left
RECHTS zet je voet achter.
LINKS herplaatst linkervoet voor.
RECHTS zet je voet voor.
RUST.
LINKS terwijl je op de tenen van de rechtervoet staat, maak je een draai naar links die eindigt met gewicht op de linkervoet voor.
RECHTS terwijl je op de tenen van de linkervoet staat, draai je verder naar links om te eindigen met gewicht op rechtervoet achter.
LINKS sluit aan.
RUST.
Je bent nu klaar om op tel een met rechts naar achter te stappen.
Zelf houd ik van dansen als efficiënte manier om gracieus over de dansvloer te bewegen. Salsa (LA) is daar op ontworpen: na drie tellen inspanning krijg je op tel vier of acht een welverdiende pauze.
Als consequentie maak ik de didactische keuze om de energie van een reeds bekende beweging uit te bouwen.
Min of meer bij toeval ontdekte ik bij het geven van workshops dat mijn leerlingen de linkerdraai makkelijker oppakten dan de rechterdraai. Waarom zou ik dan de volgorde blijven volgen van mijn leraren, die daar in wezen geen andere reden voor hadden dan dat dit de volgorde is die hun leraar gebruikte? Binnen een van de lerarenopleidingen die ik volgde werd gedoceerd dat je voortdurend de didactiek moet ontwikkelen waar je leerlingen het meeste profijt van hebben.
Volger
Basic Step
Zet rechtervoet met gewicht achter.
Herplaatst linkervoet met gewicht voor.
Sluit rechts met gewicht aan.
Houdt tel vier rust.
Zet linkervoet met gewicht voor.
Herplaatst rechtervoet met gewicht voor.
Sluit links met gewicht aan.
Houdt tel acht rust.
Je rechtervoet is nu vrij om op tel een naar achter gezet te worden.
Wie leidt?
Salsa is een partnerdans, met een volger en een leider. Tot nu toe keken we uitsluitend naar de partij van de volger.
In mijn lessen is het gebruikelijk om na een korte behandeling van basistechnieken te vragen om twee groepen te maken: een groep volgers en een groep leiders, bij voorkeur even groot. Iedereen mag een keuze maken die geldt voor de rest van les; deze keuze heeft geen consequenties voor een volgende les. Je zou verwachten dat dit uitsluitend normaal gevonden wordt door equal dancers, same sex dancers, dus mannen die dansen met mannen en vrouwen die dansen met vrouwen. Zelf heb ik er nog nooit gekke reacties op gehad, hooguit overleggen mensen kort met elkaar over wie vandaag welke rol danst. Ook bij groepen waar ik het niet had verwacht verliep dit vlekkeloos. Het gaf zelfs een feestelijke sfeer bij Workshops met meer dan zestig leerlingen en meer. Het zal ingewikkelder zijn als je er als docent gespannen in staat.
Open position
De leider gaat tegenover de volger staan, op anderhalve voet afstand. De handen worden uitnodigend als open kommetjes voor zich gehouden op heuphoogte. Daar legt de volger de vinders in, voelbaar maar zonder druk.
Start de volger met de rechtervoet naar achter, dan ontstaat daarmee ruimte voor de leider om de linkervoet naar voren te zetten. Aangezien de volger bij tel vijf de linkervoet naar voren wil plaatsen, moet de leider dan zorgen dat de rechtervoet net een kwart tel eerder naar achter geplaatst is.
Leading
Turn left
Breng je linkerschouder echt naar voren bij het met gewicht plaatsen van je linkervoet naar voren.
Plaats je gewicht terug op rechts.
Breng je linkerschouder echt naar achteren terwijl je links achter plaatst en daar je gewicht op zet.
Rust.
Breng je rechterschouder echt naar achteren terwijl je rechts achter plaatst en daar je gewicht op je tenen zet.
Breng je linkerhand omhoog tot vlak boven het hoofd van de volger (je houdt contact met deze hand), zet je met lichte druk op je rechterhand op borsthoogte af van de volger, breng je rechterschouder naar voren terwijl je de linkervoet herplaatst met gewicht.
Breng je linkerhand weer op heuphoogte, sluit je rechtervoet aan.
Rust.